Saturday, May 31, 2008

alQuran MeRuPaKaN TeMaN HiDuP

Al-Quran merupakan teman sejati bagi seorang Mukmin sejati. Di saat ia gembira, al-Quranlah pengingatnya. Di saat ia berduka, al-Quranlah penghiburnya. Ia membaca al-Quran laksana membaca surat dari Kekasihnya - dengan penuh penghayatan dan ketaatan. Dalam menghadapi apa jua situasi, al-Quranlah yang pertama sekali ia rujuk.
Allah SWT memuliakan umat Muhammad dengan al-Quran. Mereka yang sering mendampingi al-Quran pahala mereka dilipatgandakan. Di samping itu, kita dipertanggungjawabkan meneliti al-Quran, memeliharanya, menghayati serta mengamalkannya, dan bersungguh-sungguh dalam memuliakannya.
Allah SWT berfirman dalam surah Fatir ayat 29-30 yang mafhumnya:
"Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca kitab Allah dan mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian daripada rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka dengan diam-diam dan terang-terangan, mereka itu mengharapkan perniagaan yang tidak akan rugi; agar Allah menyempurnakan kepada mereka pahala mereka dan menambah kepada mereka dari kurnia-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri."
Membaca al-Quran mempunyai banyak kelebihan dan fadhilatnya. Mereka yang membaca al-Quran dengan hati yang ikhlas akan memperoleh ketenangan hati dan jiwa. Tambahan pula, mereka akan mendapat perlindungan Allah daripada gangguan syaitan. Pada hari akhirat kelak, mereka yang rajin membaca al-Quran akan diberi syafaat oleh al-Quran.
Bacaan al-Quran haruslah disertai dengan penghayatan terhadap isinya. Setiap daripada kita harus berusaha memahami al-Quran yang kita baca. Pengetahuan bahasa Arab amat penting dalam konteks ini. Penghayatan al-Quran memberikan Mukmin jati diri yang unik. Rasulullah SAW ada bersabda yang diriwayatkan oleh at-Tirmizi:
"Sesungguhnya orang yang tidak terdapat dalam rongga badannya sesuatu daripada al-Quran adalah laksana rumah yang roboh."
Seorang Mukmin yang selalu bertemankan al-Quran akan memiliki keistimewaan yang tidak terdapat pada Mukmin yang tidak kerap membacanya. Nabi Muhammad SAW bersabda dalam sebuah hadis yang telah disepakati oleh Imam Bukhari dan Muslim:
"Perumpamaan Mukmin yang membaca al-Quran seperti buah Utrujjah, sedap dimakan, baunya wangi dan rasanya sedap. Perumpamaan Mukmin yang tidak membaca al-Quran seperti buah tamar (kurma), tidak mempunyai bau tetapi rasanya manis. Dan orang munafik yang membaca al-Quran seperti ar-Raihanah, baunya wangi, rasanya pahit. Orang munafik yang tidak membaca al-Quran seperti buah Hanzalah, tiada bau dan rasanya pahit."
Jika kita gundah, rujukilah al-Quran. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram. Keraplah kita membaca al-Quran dan menghayatinya serta mengamalkannya. Jadikan hidup kita selaras dengan al-Quran, bagaikan al-Quran yang bergerak laksana generasi sahabat Rasulullah dahulu, merekalah "Generasi Al-Quran Yang Unik," radhiallahu'anhum. Wallahua'lam.

No comments: